Nová Pokerliga!  Každý měsíc zdarma o 125.000 Kč! Jen pro Čechy a Slováky!
Kde hraje redakce Poker24?
Vyberte si
Poker v casinu
Online casino

Zahrajte si kasínový poker proti krupiérovi. Naše oblíbená relaxační hra. Více zde »

Money management aneb pečujte o Vaše peníze

Money management aneb Pečujte o Vaše peníze

V málokteré hře můžete zažít takové výkyvy jako v pokeru. Jeden den chodí nádherné karty i flopy, další dny vás stíhá jeden bad beat za druhým. Zvládnout tuto divokou jízdu vyžaduje ocelové nervy, železnou disciplínu a titanové sebevědomí. A v neposlední řadě také peníze. V pokeru však není podstatné, jak velký je bank, ale jak dobře s ním umíte nakládat.

Redakce Poker24.cz si v druhé polovině července vybírá volno! Abyste po dobu našeho sladkého nicnedělání nebyli ochuzeni o zajímavé informace ze světa pokeru, připravili jsme pro vás výběr článků z našeho archivu. Příjemné počtení a hezké léto!

Co je to money management

Jestliže jste milionář a poker hrajete jen pro potěšení bez ohledu na to, kolik jste vyhrál či prohrál, pak vám money management mnoho neřekne. Většina hráčů je však nucena respektovat obsah své peněženky a právě pro ně jsou principy money managementu užitečné.

Money management (bankroll management) je soubor doporučení, jak se starat o peníze (bank), které jste se rozhodli vložit do hry. Budete-li při hře pracovat s vaším bankem podle principů money managementu, snížíte dopad bolestivých proher v období, kdy se nedaří, na minimum.

Určit správný limit hry odpovídající vašemu banku je hlavním z přínosů money managementu. Obecně platí, že poker byste měli hrát jen s takovými sázkovými limity, kde se vám hraje pohodlně a kde se nebojíte agresivně sázet. Hrát na stolech s limity nad vaše finanční možnosti je špatné hned ze dvou důvodů. Zaprvé se bojíte prohrát, hrajete ustrašeně a nedůrazně, což je v pokeru cesta do pekel. Zadruhé se od vás může štěstěna odvrátit na trochu delší dobu, váš bank to nevydrží a výsledkem je v lepším případě jen pošramocené sebevědomí, v horším případě slušná díra v osobním rozpočtu.

Ačkoli vám money management neporadí, jak porazit vaše soupeře, přesto může zlepšit vaši hru. Vnímáte-li peníze, které do hry vkládáte, jako investici, kterou se snažíte rozmnožit, pozitivně to ovlivní váš přístup ke hře. Vzhledem k nevyzpytatelnosti pokeru samozřejmě stále existuje pravděpodobnost, že o peníze přijdete, ale díky money managementu vás tato prohra nepřivede na mizinu.

Krok 1: stanovte si výši banku

Money management je především o disciplíně, o poznání vlastních limitů, a to nejen herních, ale především finančních. Váš herní bank by měly tvořit pouze peníze, které si můžete dovolit prohrát. Toto je první ze zlatých pravidel money managementu nejen v pokeru, ale obecně ve všech hrách o peníze. Hrajte pouze s penězi, jejichž případná prohra vám nezpůsobí finanční problémy.

Faktory ovlivňující výši banku

Jaký typ hráče jste

Pokud patříte k agresivnímu typu hráčů, tedy často sázíte či navyšujete sázky, pak budete ke hře potřebovat větší bank než hráč opatrný, který se účastní malého počtu her, a tedy tolik „neutrácí“.

Typ pokeru, který hrajete

Níže uvedené pravidla jsou určena pro Texas Hold´em, který má čtyři sázková kola (před flopem, flop, turn a river). Hrajete-li pokerovou variantu, která má méně nebo naopak více sázkových kol (např. Five Card Draw má pouze dvě, Seven Card Stud jich naopak má pět), pak budete potřebovat bank nižší, případně vyšší.

Amatér vs. profesionál

Nepředpokládám, že by tato informace byla pro mnoho z vás aktuální, uvádím ji pouze pro úplnost. Pokud je pro vás poker jediným zdrojem obživy, budete potřebovat mnohonásobně vyšší bank než hráč, pro kterého je poker koníčkem. Podle zahraničních zdrojů by měl bank profesionálního hráče dosahovat minimálně částky odpovídající půlročním životním nákladům.

Krok 2: začínáme s budováním banku

Existují dvě cesty, kterými se můžete vydat při budování vašeho banku. Jedna vede přes cash games, druhá přes Sit & Go turnaje (single table turnaje).

Cash games

Limit poker

Obecně platí, že váš herní bank v Limit cash games by měl být 300násobek horního sázkového limitu hry. Tedy v Texas Hold´em 0,25/0,50 USD byste měli mít na vašem herním účtu k dispozici 150 USD, u nízkolimitních her 0,05/0,10 USD (maximální buy-in 10 USD) počítejte s 30 USD.

No Limit poker*

V No Limit cash games by měl být váš herní bank 2000násobkem horního sázkového limitu hry (=20x maximální buy-in). Tedy v Texas Hold´em 0,25/0,50 USD byste měli mít na vašem herním účtu k dispozici 1000 USD, u nízkolimitních her 0,05/0,10 USD (maximální buy-in 10 USD) počítejte s 200 USD.

* děkuji Luzhinovi za připomenutí:-)

Pravidlo jedné desetiny

Z hlediska opatrnosti byste neměli za jeden den do hraní cash games investovat více než 10 % vašeho banku. Pokud vyhrajete, jen dobře, prohrajete-li, pořád máte dostatek peněz pro hru v dalších dnech. Nejtěžší na tomto pravidle je po prohře celého „denního přídělu“ odolat nutkání pokračovat a skutečně skončit a s další hrou počkat na zítřek.

Těch 10 % by mělo být:

  • minimálně 20x násobek horního limitu sázek u Limit cash games pro 10 hráčů
  • minimálně 40x násobek u u Limit cash games pro 5 hráčů a u No Limit cash games

tzn. je-li váš celý herní bank 40 USD, pak 10 % jsou 4 USD a horní sázkový limit by měl být maximálně 0,20 USD (=4/20) u Limit cash games pro 10 hráčů, případně 0,10 USD (=4/40) u dalších her.

Kdy postoupit výše

Je nepsaným pravidlem, že na vyšší sázkové limity byste měli přestoupit ve chvíli, kdy máte 300násobek horního sázkového limitu hry nejbližší „dražší“ hry. Chcete-li přestoupit na stoly 0,10/0,25 USD, měli byste mít do hry z hlediska money managementu k dispozici 75 USD.

Single table turnaje (Sit & Go)

Milovníci turnajových klání zřejmě nenajdou lepší příležitost k budování herního banku než v single table turnajích.

Pravidlo dvacetinásobku

Z hlediska money managementu je doporučeno hrát single table turnaje s takovým startovným (buy-in), které váš bank pokryje alespoň dvacetkrát. Hrajete-li single table turnaje se startovným 3 USD, měl by váš herní bank dosahovat alespoň 60 USD.

Kdy postoupit výše

Na turnaje s nejbližším vyšším startovným můžete začít myslet ve chvíli, kdy váš bank dosáhne 20násobku jejich startovného. Chcete-li přestoupit ze single table turnajů za 3 USD na turnaje za 5 USD, měli byste mít do hry přinejmenším 100 USD.

Závěrem

Money management je nutno vnímat jako teoretický model, jako pomůcku, která má usnadnit hru především začátečníkům. Avšak vzhledem k jeho principům by mu měli věnovat pozornost i zkušenější hráči. Dříve nebo později se každý, kdo to myslí s pokerem vážně, dostane do situace, kdy bude cítit potřebu posunout svou hru k vyšším limitům, a to doslova.

Související články

Vaše komentáře

Pravidla diskuze: »

Vas clanek mi potvrdil to co jsem si myslel,ale neni lehke vyuzivat tak jak bych v dane situaci mel.Diky

koutas - 28.11.2006 11:35

to koutas: jj, souhlasim s Vami. Praktikovat principy money managementu ve sve kazdodenni hre vyzaduje trpelivost a disciplinu vskutku nadlidskou. Ja s tim take bojuju.-) Rudolf

Redakce Poker24.cz - 28.11.2006 12:33

Pěkný článek, velmi dobré stránky, děkuji redakci za osvětu :-), K

P.S. Koutas, pokud chceš, ozvi se na krusan2103@volny.cz, jsem také z Teplic.

krusan2103 - 28.11.2006 17:10

Zdravím všechny z Teplic. Nemáte chuť si někdy zahrát? Jsem na dart@senior.cz

devreser - 28.11.2006 22:09

mno tak ten princip 300 násobku horního sázkového limitu platí pro limit holdem. pokud někdo zkusí hrát NL 0,25/0,50 se 150usd, tak asi rychle přijde o peníze. V NL se doporučuje cca 20 násobek maximálního povoleného buyinu (tedy pro hraní NL50 – blindy 0,25/0,50 – je třeba mít alespoň 1000usd). to jen tak pro doplnění. jinak pěknej článek.

Luzhin - 28.11.2006 23:53

to Luzhin: dekuji stvoriteli stvoritele vesmiru za ctenare jako jsi ty! diky, Luzhine! tohle mi tam vypadlo, samozrejme mas naprostou pravdu, uz jsem to doplnil do clanku i s nalezitym venovanim.-) ted je to dobrej clanek!.-) Ruda

Redakce Poker24.cz - 29.11.2006 00:38

jj,,,len neskoro ste ten članok uverejnili…hned na prvom freerole o 300dolarov na nemenovanom portali som vyhral 7miesto, 10dolarov,,,,tie som pomaly ale isto točil v cash gameoch…az za 3 tyzdne,,,som mal už 300dol,,,a to som hral asi 2 tyzdne 0,10 horny limit v no limitu.dovtedy som hral velmi trpezlivo a svojou taktikou som si slušne zarobil…len prišiel okamžik ked som prišiel zo školy uplne unaveny zapol aplikáciu, a za hodinu a pol som prehral všetky dolare.Hral som uplne inu taktiku, vyššie vklady a buy iny,,,proste svoj dovtedy perfektny money managment som otočil o 360 stupnov a tak to aj dopadlo.

kristian - 29.11.2006 16:04

Podepisuji MM pro Sit-n’-Go. Testoval jsem od nejnizsich buy-in (shorthanded pro 6 hracu s s vyplatnim schematem 70% vitez – 30% druhy). Nemel jsem vic casu, nez 3-4 hodiny denne, ale z urovne 1$ buy-in na 10$ buy-in jsem se dostal asi za tyden. Na urovni 10$ a 20$ se turnaj zacne znatelne natahovat, protoze se ucastni jiz lepsi a trpelivejsi hraci, ale i tak pri 6 hracich nepresahoval 45 minut. Na urovni 20$ buy-in se tim da uz perspektivne zivit pri 6-8 hodinach hry denne (prijem cca 3000$/mesic). Kouzlo spociva v tom, ze se na tuto uroven dostavate s vyhranymi penezi z predesle hry, ktera vas soucasne vlastne zdokonaluje v jedne specificke pokerove variante. MM vas tam nepusti driv, nez dosahnete odpovidajici urovne hry, ale jakmile jste jednou tam…. ;) A to vse se startovnim kapitalem 20$!!!! GL

Dominik Koukal, zahranicní zpravodaj Poker24.cz - 30.11.2006 17:31

Mám jen faktickou poznámku k dvacetinásobku horního limitu v odstavci “pravidlo jedné desetiny”. Podle mě je 20 velkých sázek moc nízký strop. Pokud budete zodpovědně zahazovat karty u stolu pro 10 hráčů – no… dejme tomu, ale pro stůl s 5ti či 6ti hráči potřebujete min. tak 50 velkých sázek.

provarenec - 02.12.2006 08:45

to provarenec: dobra pripominka, dik! lehce jsem upravil formulaci v clanku, aby byla situace popsana jasnejsi. Prima vikend! Ruda

Redakce Poker24.cz - 02.12.2006 11:24

money management také považuji za velkou část úspěchu. Kromě toho, že skončit předčasně v den, kdy moc prohrajeme, je také nutné umět předčasně skončit v den, kdy moc vyhrajeme :)

kaze - 05.12.2006 21:12

No pozor na to “konceni” ;) Moudre knihy tvrdi, ze kazdy hrac ma v sobe paradoxne snahy hrat dal, kdyz se mu nedari a naopak koncit predcasne, kdyz hraje svou nejlepsi hru.

Dominik Koukal, zahranicní zpravodaj Poker24.cz - 06.12.2006 23:30

dik za zajimavou informaci. je fakt, že někdy člověk cítí, že má hru plně pod kontrolou a pouze nepřízeň pravděpodobnosti ho může připravit o výhru. Při nejbližší příležitosti, kdy se dostanu do tohoto stavu , vyzkouším tvou radu. jsem zvědav jak to dopadne.

kaze - 07.12.2006 11:59

drobnost co se ještě doporučuje u MM. Když Váš bankroll klesne pod určitý limit tak přestoupit zase o “třídu níže”. Já používám u No Limit pravidlo 25x max buy-in na postoupení výše a kdyz klesnu pod 20x max buy in tak se vrátím k nižšímu levelu kde je jednodušší ten svůj účet zase rozšířit a s 25-ti násobkem se zase vrátit zpět.

HonyZahy - 08.12.2006 09:52

Musím říci, že super článek. Teď jsem na živém turnaji potkal řadu kvalitních hračů (rekreačně kvalitních:), ale když jsem se zeptal na on-line, tak nikdo neřek: “jo hraju tu a tu úroveň a bankroll mám tolik a tolik”, ale všichni se chlubili jak už měli stovky dolarů a zase je vše pryč. Myslím, že tento článek by si měli všichni 10x rukou opsat :).

Nicméně mám dotaz ohledně věci, která mě zarazila a to jestli jsem správně pochopil, že na sit and go short-handed by člověk měl mít vyšší bankroll než u single table?

Micro - 13.12.2006 12:30

to Micro: je to tak, pro short-handed bys měl mít vyšší bankroll než u full table z jednoho prostého důvodu. U short handed jdeš do hry minimálně dvakrát častěji tím, že platíš blindy. U plného stolu tě čekání na dobré karty tolik “nestojí”. Ruda

Redakce Poker24.cz - 13.12.2006 15:18

Zajímavý článek, já teprve začínám a daří se mi a až ted po pár dnech jsem došel na poker24 pro užitečné informace. MM je dobrý, ale já ho určitě nedodržím protože hraji moc agresivně, pár lidí mi už napsala u stolu když jsem párkrát dal allin že nemůžu nic vyhrát, ale ve čtvrtek vloženo 10t. v pátek jsem posílal na účet 30t. a 20t. nechal pro hru, ještě v pátek jsem přelezl 30t. a u mladé se pohyboval okolo 35-40t a najednou v neděli pád až na 12t. A v pondělí jsem se vyšplhal na 53t. a dalších 30t. malá domu. Snažím se mít na účtu aspon 20t. a chci se snažit při banku 30t. a víc posílat si peníze na účet abych je neprohrál, to taky neni zlé ne?

Vlki82 - 25.04.2007 15:10

to Vlki82

No tvoje taktika neni špatná posílat si to na účet on pak člověk malinko ‘’vystřízlivý’’ když si má posílat zase peníze z banky do herny … Teda aspon mě to tak připadá...

Jinak přeju všem co hrajou poker hodně štěstí a webu poker24.cz bohatou budoucnost :-)

KuliCZka - 26.07.2007 22:00

to kristian:
Teď si jen tak rýpnu aby byla sranda, neberte to ve zlém.
Říká se: “perfektny money managment som otočil o 180 stupnov”. Otočení o 360 nic neřeší :-)

pakoš - 31.07.2007 20:45

najde se tu nekdo ze sumperka?mam par kamaradu co si radi zahraje..je nas 4..radi vezmem dalsiho..moje icq je 311346949..deadlin

deadlin - 29.09.2007 10:51

ono je dulezity kdyz hrajete o love dat si pozor aby ste do toho nespadli..kamos zna nekoho kdo utratil vsechny love a musel jit na leceni z gamblingu..tak pozor hosi na to..a zacina to prave tim ze lidi zacnou vyhravat!!GL v pokeru

deadlin - 29.09.2007 10:55

Sebakontrola a trpezlivost nadovsetko chlapi !!!!
Bohuzial zatial ju nemam ale hram iba s prachmi co som vyhral vo freeroloch tak to az tak neboli. Ale predsa ked si predstavim ze na zaciatku leta som mal 300 dolacov a teraz mam cca 100doalcov tak to troxu mrzi.
Tak bacha na to !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GL a hlavne HF (nemyslite len na prachy)!!!!

MandoDiao - 16.11.2007 14:07

nechcete si zahrat z okolia Lučenca?

ivan365@azet.sk - 20.02.2008 19:23

Chci s pokerem teprve začít. Plánuji SG turnaje se vstupným 2 eura. Bank kolem 100 eur. Jen mám dotaz. Vážně je možné se s takto malým bankem postupně “prokousat” až k něčemu solidnímu?

Tim - 19.08.2008 09:10

Zdravím, řekl bych, že kdy ukončit hru při stavu bankrollu v mínusu už mám “promakaný”. Ovšem neméně důležité a připadá mi, že se tomu věnuje mnohem méně než by si zasloužilo, kdy odejít ze hry při úspěšné hře? Použiji název z finančních trhů “profit target”.
Dobrá máme tedy nějak definováno že při ztrátě 10% přestat na dnešní den hrát, pravděpodobně z důvodu zahnat myšlenky jako “No tak, ještě hraj, musíš se dostat aspoň na nulu, přece tomu kok*tovi nenecháš tvoje prachy” apod.))
Ovšem jak definovat za jakou dobu přestat hrát při zisku? Dát si zisk taky na 10% a doufat, že díky “skillu” vícekrát vyhraji, než prohraji a tím pádem budu v + ? Nebo těch -10% neustale posouvat nahoru a zahrnovat je vlastně i do té výhry?
Přemýšlel jsem nad tím a nemohu dojít k žádnému konci. Často se mi stalo, že jsem vyhrával, vyhrával a pak najednou sešup a přišel jsem nejen o to co jsem celou dobu vyhrával, ale i o těch -10% (což už mám naprosto naučený a nikdy jsem to neporušil).
Mám pevnou vůli a vydržim hodně, takže se nebojte psát nějaké “striktní” řešení :-)

Přeji příjemný zbytek dne a ať se daří))

Krakrkre - 16.03.2009 16:51
Jméno Zapamatovat
Zpráva
před odesláním ZAŠKRTNĚTE! (slouží k odfiltrování spamu)

Online herna Sportingbet.cz - Screenshot

Stáhnout aplikaci

Vybrané akce a turnaje
POKERLIGA.CZ €100
POKERLIGA.CZ €200
Freeroll o 100 EUR
€1.000 Guaranteed
€75.000 Guaranteed
€3.000 Guaranteed