Nová Pokerliga!  Každý měsíc zdarma o 125.000 Kč! Jen pro Čechy a Slováky!
Kde hraje redakce Poker24?
Vyberte si
Poker v casinu
Online casino

Zahrajte si kasínový poker proti krupiérovi. Naše oblíbená relaxační hra. Více zde »

Filozofie pokeru

Všichni se jistě shodneme, že poker je karetní hra. Ale o co v něm skutečně jde? Lze v něm dosáhnout úspěchu pouze s dobrou herní strategií? Co znamená být dobrým pokerovým hráčem? Stejně jako v jakémkoli oboru lidského konání spočívá úspěch v pokeru především v tom, jak k němu člověk přistupuje a jak se v něm orientuje.

Běžným dotazem začátečníků je: „Jaké karty mám hrát, abych vyhrával/a?“. Tento dotaz bezpochyby vyvolá na tvářích zkušenějších hráčů shovívavý úsměv. Ti, totiž na rozdíl od začátečníků vědí, že výběr startovní kombinace je klíčový, avšak sám o sobě vítězství nezaručí a navíc není jediným způsobem, jak vyhrát pokerovou partii. Co začátečníkům uniká? Podívejme se na jejich otázku podrobněji.

Jaké karty mám hrát? Na tuto otázku nejlépe odpoví pokerová moudrost, která říká, že hráč prochází při zdokonalování svého umění třemi stádii. Na začátku přemýšlí pouze o kartách, které má v ruce on sám. Později, když už bez problémů vstřebává informace ze hry, se zaměřuje na to, jaké karty asi mají jeho soupeři. A nejvyšším stádiem pokerové hry je, když hráč hraje tak, aby si soupeři mysleli, že má karty, které on chce, aby si mysleli, že má. Jinými slovy poker se nehraje proti kartám, ale proti soupeřům, které je drží.

… abych vyhrával/a? Začátečníci také občas mají dojem, že existuje nějaký zaručený recept na úspěch. Recept existuje, ale záruku vám na něj nikdo nedá. V pokeru má totiž své nezastupitelné místo i náhoda. I když své karty zahrajete bezchybně, pořád nemáte jistotu, že vyhrajete, protože váš soupeř se nemusí chovat tak logicky, jak vy očekáváte. Hráč, který nebude schopen tuto skutečnost přijmout, zatrpkne a pokeru zřejmě po nějaké době zanechá. Jinými slovy, začátečníci se mýlí v tom, že cílem pokeru není neustále vyhrávat, ale hlavně a především zlepšovat svou hru a nenechat se zlomit neúspěchy.

Pojďme se nyní podívat na několik oblastí souvisejících s budováním úspěšné herní strategie.

Poker a štěstí

Poker je hra, ve které se potkává štěstí (náhoda) a strategie (schopnosti a zkušenosti). Na to, jaká část připadá na štěstí a jaká část na strategii, se názory liší. Mezi hráči se nejčastěji hovoří o poměru 40/60 ve prospěch strategie nebo o tom samém poměru, avšak ve prospěch štěstí. Ať tak, či onak, bez trochy štěstí v pokeru na úspěch nedosáhnete. Ale pozor, nesvádějte vaše herní neúspěchy na nedostatek štěstí! Štěstí hraje roli pouze v krátkodobém horizontu. V dlouhodobém získává navrch herní strategie a zkušenosti.

Každý hráč jistě zažil okamžiky, kdy se od něj štěstí na nějaký čas odklonilo. V tomto období je nejdůležitější nepropadat beznaději, ale zachovat si pozitivní a odpovědný přístup ke hře a být schopen/na se poučit ze svých chyb a ladit svou herní strategii. Pokud je černých dní více za sebou, není žádnou hanbou dát na několik dní přestávku. Každý hráč pokeru dříve či později pochopí, že období štěstí a „smůly“ se v pokeru cyklicky střídají a naučí se tyto výkyvy zvládat.

Poker a učení se

Poker, ačkoli má snadná pravidla, není jednoduchou hrou. Zvládnout herní strategii v celé její rozmanitosti vyžaduje trpělivost a především ochotu neustále se učit a cílevědomě zlepšovat svou hru. Toho samozřejmě nelze dosáhnout jinak než pravidelným hraním. Důležité je hrát, hrát a hrát a souběžně s tím se učit, se učit, se učit. Protože ve chvíli, kdy se začnete zlepšovat, vás hra začne bavit, budete si ji užívat a tím k ní získáte pozitivní přístup a dobrou motivaci posouvat se dál.

V pokeru je dále důležité chápat pokerovou matematiku nebo-li pot odds. Schopnost spočítat pot odds neboli šanci na výhru banku je jedním z pilířů strategie úspěšného hráče pokeru. Jedná se o matematickou metodu, která v jakémkoli okamžiku hry usnadňuje výběr nejvhodnější strategie. Pochopení pot odds vyžaduje určitý čas, nerozpakujte se však si tyto principy osvojit, budete je používat více než často.

Samozřejmě je dobré hledat i další zdroje inspirace. Kromě četby knih o pokeru, se nabízí i videa z internetu (dejte si hledat "poker" na www.youtube.com) a televizní záznamy z živých pokerových turnajů (v ČR je vysílá Sport1 a občas i Eurosport).

Poker a psychologie

Sice neovlivníte to, jak se chovají vaši soupeři, ale můžete výrazně ovlivnit to, jak se chováte vy. To, v jakém se při hře nacházíte rozpoložení, je jedním z nejdůležitějších faktorů pro úspěch v pokeru. Schopnost zachovat si i v těch nejvypjatějších situacích chladnou hlavu a reálně odhadnout sílu svých karet (nebo karet soupeře), schopnost číst protihráče a jejich hru, disciplína, trpělivost, schopnost zdravě riskovat nebo psychická odolnost ve chvílích, kdy se nedaří, to vše patří do nezbytné výbavy každého hráče, který to s pokerem myslí vážně.

Abyste byli schopni zahrát svou hru, měli byste ke hře přisedat pouze ve chvílích, kdy se cítíte uvolněně. Častým nešvarem, a přiznávám, že i já jsem v tomto ohledu občasným hříšníkem, je hrát online poker a při tom ještě zvládat kupu dalších činností. Z vlastní zkušenosti však vím, že partie, do které se ponořím a sleduji ji pozorně od začátku až do konce, mi přináší mnohem větší zážitek. Navíc čerpám inspiraci pro svou strategii z her, které jsem pouze sledoval poté, co jsem složil karty.

Specifickou kapitolou v pokerové psychologii jsou bad beaty čili vzhledem k průběhu hry neočekávané prohry. V první řadě je důležité odlišit bad beat a špatnou hru. O bad beatu mluvíme v několika případech. Zaprvé soupeř se nechová logicky, tedy dělá rozhodnutí, ke kterým ho jeho karty ani společné karty neopravňují a která jsou založená na víře v to, že karty, které čeká, mu přijdou (příklad). Dále se jedná o situaci, kdy máte velmi silné karty, ale soupeř má k vaší smůle silnější (příklad). Třetí skupinou jsou bad beaty, kdy sice máte na flopu silnější karty, ale soupeř má taktéž silnou kombinaci, kterou mu turn či river zesílí natolik, že vás porazí (příklad). Bad beaty k pokeru patří, stávají se každému a čím dříve se s nimi naučíte pracovat, tím lépe pro vás. Já osobně je beru jako příležitost zlepšovat své herní sebeovládání.

Poker a peníze

Další pokerová moudrost říká, že setká-li se u pokeru hráč s penězi s hráčem se zkušenostmi, pak ten s penězi odchází se zkušenostmi a ten se zkušenosti odchází s penězi. Ano, poker je hra o penězích, a proto je důležité vytvořit si k nim zdravý a odpovědný přístup. Přes svou důležitost je money management mnoha hráči často podceňován nebo mu nevěnují patřičnou pozornost. V kostce je money management souhrn principů, jejichž smyslem je ochránit nejen vaše peníze, ale i sebevědomí, které především u začátečníků dostává kruté rány.

Pokud někdo říká, že ho poker přivedl na buben, pak lže. Na buben ho nepřivedl poker, ale jeho vlastní chyby. Jedno ze základních pravidel money managementu říká, že každý by měl hrát pouze s penězi, které si můžete dovolit prohrát. Výše herního banku pak určuje takový sázkový limit hry, který umožňuje vašemu hernímu kapitálu přežít i delší období proher. Logika stanovení vhodného limitu hry spočívá v tom, že hrajete-li limit nad vaše finanční možnosti, bojíte se hrát agresivně, tedy sázíte méně, než by si situace zasloužila. Soupeři tak mají dobré pot odds i pro hru se slabšími kombinacemi, do hry jich vstupuje více, což zvyšuje pravděpodobnost, že někomu z nich něco přijde.

Samozřejmě nezapomeňme na pokerové moudro. Jedno z nejužitečnějších je: „Scared money, dead money“. Doslova přeloženo to zní: „Peníze, které se bojí, jsou mrtvé“. Jinými slovy, pokud se při hře bojíte, pak s největší pravděpodobností prohrajete, což mi jistě mnozí ze zkušenějších hráčů potvrdí. Ve mé hře se to projevuje tak, že nesázím, když bych měl a sázím, když bych neměl. Prostě hraju naprd:-) Takovou hru je nejlepší ukončit a počkat si, až se sebevědomí vrátí.

Nevyžádaná rada na závěr: ve chvíli kdy vyměníte své peníze za žetony, by měly peníze zcela zmizet z vaší hlavy. Žetony jsou jen a pouze nástrojem k řízení vaší hry i vašich soupeřů.

Přeji parádní zážitky ze hry!

Vaše komentáře

Pravidla diskuze: »

Hmm, velmi pekný článok

chase111 - 13.01.2007 12:51

Já bych to shrnul. Je to celé jen o štěstí. Za 2-3 roky, se dobře naučí hrát poker každý inteligentní člověk. A pak ti co mají štěstí, vyhrávají a ti co ho nemají tak se plácají dejme tomu kolem nuly. Znám výborné hráče se štěstím i bez. A znám pár hráčů, kterým vítězná kombinace prostě dojde, i když ani po flopu neměli zhola nic. Čím déle poker hraji, tím více jsem přesvědčen o nutnosti štěstí. A v turnaji to platí na 100%.

provarenec - 13.01.2007 13:48

To je kravina co povidas. Nerikam ze stesti nerozhoduje, ale rozhodne neni hlavnim faktorem ani si nemyslim že je těch 40% jako je to v článku. Když posadíš ke stolu hráče kterej to hraje klidně 10 let a hráče světové špičky ani to štěstí mu nepomůže.

For: provarenec - 13.01.2007 16:41

to provarenec: souhlasím s tebou, že poker je o štěstí, ale nesouhlasím s tebou v tom, že je jen o štěstí. jako argument mi poslouží otázka: Nebyl by potom poker celkem nuda? Měj se prima! Ruda

Redakce Poker24.cz - 13.01.2007 16:47

Naštěstí, že poker není jen o štěstí....a vůbec…stěstí, co je to vlastně štěstí? Parádní článek!

Mirek H. - 13.01.2007 17:08

for provarenec : taky myslím, že z dlouhodobého hlediska o štěstí rozhodně nejde,tam se teprvem ukazují rozdíly mezi hráči. pokud to vidíš tak, jak to vidíš, tak bych ti asi doporučil šachy.

motek - 13.01.2007 17:25

Vážení přátelé pokeru,
hraji poker již řádově 15 let a z vlastní zkušeností vím že člověk jež napsal výše uvedený článek , ví o čem mluví.Akorát bych řekl že je ten poměr tak 50/50.Těch atributů hraní pokeru je však více. Nebudu je jmenovat všechny, ale alespon pár. Velice záleží s kým vlastně sedíte u stolu(doporučuji prostudovat psychologii-typologii člověka-). Dále pak také na pořadí na flopu v dané chvíli . V neposlední řadě také záleží na tom zda-li chcete opravdu hrát nebo jen čekat na vysněnou kartu ( viz finále Euroturnaje ve Francii v minulém měsíci).Závěrem bych ještě dodal že hráč pokeru je dobrý pouze tehdy dokáže-li ze své ( i špatné karty ) vytěžit maximum. Maximem v této větě je myšleno , třeba i umění složit kartu. Štěstí je krásná věc,ale musí se mu jít naproti ( i když někdy sedne i na vola)  Hodně štěstí a úspěchů při pokeru Vám přeji všem,neb není krásnější hra na světě.

stolstav - 13.01.2007 20:01

Ja se na to divam asi tak, ze faktor stesti v pokeru urcite je, oproti jinym sportum hru ovlivnuje vyrazneji, ale ta procenta jsou pro vsechny stejna. Rozdil v hracich je potom v tom zbytku do 100%, kde je zkusenost, sebeovladani, schopnost cist protihrace atd.
Jinak z nekolika ruznych zdroju jsem vycetl, ze podil profesionalu, nebo hracu, kteri se pokerem zivy a maji z nej dlouhodoby pravidelny profit a “zbytkem pole” je vicemene ustaleny a nemeni se ani s obrovskym narustem popularity teto hry. HRACI tvori 5% a AMATERI 95% pokerove populace. Ale stat se HRACEM, je stejne tezke, jako se stat profikem v jakemkoliv jinem oboru. Chce to fakt pili, odrikani, sebezapreni. Vsechno ostatni musi jit stranou a pokeru venovat denne minimalne 5 hodin. Drit do umoru, aby si clovek vydelal na svuj bankroll, zapomenout na konicky, zabavu, utraceni. Studovat, studovat, studovat. trenovat, trenovat, tenovat. Stesti pak hraje stejnou roli s kamosi v garazi, jako u finaloveho stolu ve WSOP :)

Dominik Koukal, zahranicní zpravodaj Poker24.cz - 13.01.2007 20:07

Štěstí je přeci odměnou za dovednost, pánové. :-)

JoseChose - 13.01.2007 20:44

Good Job!

honza.N - 14.01.2007 10:02

Pěkný článek, také i příspěvky od Stoslava a Dominika jsou poučné

DeLuky - 15.01.2007 09:49

stesti k pokeru patri…ale kdyby to bylo jen o stesti nesedelo by u finalovych stolu z 9 hracu minimalne 5 znamych tvari….poker je umeni…ne nahoda…

Romanicco - 15.01.2007 15:59

Negreanu hraje skvěle, ale zrovna Ivey mne nenadchnul. Viděl jsem ho v několika turnajích a vypadl jak školák po velkých chybách který bych neudělal ani já.

Marty - 16.01.2007 20:57

Nerekl bych, ze existuje nejaky jasne dany pomer mezi stestim a strategii. V kratkem obdobi stesti urcite hraje roli (otazkou je kolik), v dlouhem obdobi ale stesti nehraje naprosto zadnou roli.

hnědka - 17.01.2007 04:17

LoLiPoP: To jsou ti, kdo maji nejvic štěstí:-)

provarenec - 17.01.2007 07:13

Klidek chalani. Na ty turnaje moc nehledte. Je cim dal tim tezsi, na nich prolezat az do final table. V turnaji ma stesti a smula daleko vetsi vyznam nez v cash game. A ze tech stastlivcu, kteri to az tak moc neumi, je v turnaji mnohem vic, nez u 20.000/40.000 v Bellagiu! Michael chytil “kramla” hned na zacatku roku a pak uz o nem nebylo slyset. A presto ma titul hrace roku. Podle turnajovych vysledku se kvalita hrace opravdu merit neda. Dnes uz je stejne mnozi hraji vicemene z povinnosti vuci sponzorum a aby se potkali vsichni pekne pohromade a trochu pokecali ;)

Dominik Koukal, zahranicní zpravodaj Poker24.cz - 19.01.2007 06:58

Ad Koukal – samozřejmě, že se kvalita hráčů podle turnajových výsledků měřit dá a hráči hrají turnaje samozřejmě také kvůli prachům. Třeba to, že takovej Colclough je v turnajové špičce každý rok není prostě štěstí ani náhoda. No a k těm účastím v turnajích: někteří hráči hrají turnaje h l a v n ě kvůli prachům a existenci souběžných živých her. Takže opatrně s těmi kategorickými soudy. Ještě k tomu dření do úmoru: pokud někdo nemá na tuto hru buňky a navíc ani nemá, jak říká Topolánek koule hráče,tak mu nějaké dření nepomůže.

JollyAK47 - 07.09.2007 09:50

ozaj a poker vysiela skoro furt DSF teraz ide svetovy turnaj 2007 repriza

luzar - 22.01.2008 16:32

taky galaxie(WPT-uz probehlo grandiozni finale,WSOP) a ct24(napr. ceska pokrova tour)

pipi - 04.04.2008 21:38

stesti potrebujete v turnjich… Kdo tvrdi opak je ignorant. V cashgame rozohduje dlouhdobe um…

X - 18.07.2008 16:05

Marty: Haha ty si myslíš že Ivey udělal chybu :)Udělal to co mu za dané situace přřišlo nejvhodnější, což mohlo ovlivnit spoustu faktorů, hlavně typ hráče a jeho chip stack v poměru s blindy a antes. Tobě to připadá jakošpatná hra jenom proto že si to nepochopil ;)

Martin - 18.07.2008 20:31

to stesti tam je tak 40 na 60 procent pro umeni..proc myslite ze neni zadny nejlepsi pokerovy hrac??proc jich je hodne dobrych stejnych pokerovych hracu?proc neni nekdo nejlepsi jako je nekdo v kazdem sportu?nevim no mluvim jako amater..diky za odpovedet od zkusenejsich hracu.diky

sem amater - 19.07.2008 22:39

X: Přesně tak.
Když je tu řeč o procentech, přiklánim se k 40/60 – štěstí/strategie. Někdy i s velice špatnýma kartama mužete vyhrát velký balík. Stačí jen přemýšlet. A především nic nevzdávat. A nehrnout se do všeho po hlavě. Umět složit karty. Skvělý článek ;)

Christe - 03.08.2010 18:29

V pokru štěstí neexistuje. Stejně jako nikde jinde. Jakákoliv dovednost se vždycky projeví až po nějakém čase. A to platí absolutně všude, kde stojíte proti člověku.

Ty kecy o štěstí jsou už fakt trapný. :-)

ALAINgr - 30.08.2010 15:43
Jméno Zapamatovat
Zpráva
před odesláním ZAŠKRTNĚTE! (slouží k odfiltrování spamu)

Online herna Sportingbet.cz - Screenshot

Stáhnout aplikaci

Vybrané akce a turnaje
POKERLIGA.CZ €100
POKERLIGA.CZ €200
Freeroll o 100 EUR
€1.000 Guaranteed
€75.000 Guaranteed
€3.000 Guaranteed