Nová Pokerliga!  Každý měsíc zdarma o 125.000 Kč! Jen pro Čechy a Slováky!
Kde hraje redakce Poker24?
Vyberte si
Poker v casinu
Online casino

Zahrajte si kasínový poker proti krupiérovi. Naše oblíbená relaxační hra. Více zde »

Pravdepodobnosť a outs - 1. díl

Dokonalé ovládanie základných pravidiel pravdepodobnosti vytvorenia vašej kombinácie vám ušetrí nemalé množstvo vašich peňazí a môže pomôcť k dosiahnutiu pokrového majstrovstva. Povedzme si teda niečo viac o tajomstvách možných outs a naučme sa tak lepšie zhodnotiť stav financií na našich účtoch v poker herniach.

Palec nahoru, palec dolu?

Tento článek je premiérou dalšího z čtenářů Poker24.cz, který se rozhodl rozšířit řady externích redaktorů. Napsat dobrý článek vyžaduje mnoho času a úsilí, což platí dvojnásob v případě začátečníka bez zkušeností. Následující článek však považujeme za velmi zdařilý pokus, a proto jsme se rozhodli ho vydat. A jaký je názor Vás, našich čtenářů? Co byste vzkázali autorovi? Buďte kritičtí, ale nebojte se i pochválit!


autor:
Lukáš Jakúbek, externí redaktor Poker24.cz

V najobľúbenejšej variante pokru Texas Hold´emu je výpočet pravdepodobnosti pomerne jednoduchý, keď ho zrovnáme napríklad s niektorými inými variantmi ako napr. Seven Card Stud, Razz, kde je výpočet komplikovanejší, pretože každý hráč má svoje vlastné odkryté karty a teda aj svoje vlastné výpočty pravdepodobnosti.

V Texas Hold´em sa opakujú stále dokola obdobné situácie. Je veľkou výhodou v tejto variante pokru naučiť sa výpočet outs, tak aby ste dokázali pohotovo reagovať na situáciu ktorá sa vyvinie po flopu a pod. Hráči, ktorý dokážu okamžite reagovať a v hlave im chodia čísla pravdepodobnosti vedia eliminovať svoje prípadné straty a dokážu tak dlhodobo prosperovať. Štatisticky pokiaľ by sme sa držali v priebehu hry len pravidla pravdepodobnosti v spojení s veľkosťou už vloženej stávky videli by sme časom očividný úspech a hlavne rast v riadku real money.

So stratégiou pravdepodobnosti bezprostredne súvisí aj pomer už vloženej stávky. Teraz si povieme niečo viac o pomere banku a stávky.

Pomer banku a stávky

Každý, kto sa aktívne venuje pokru už zažil situáciu, kedy ho súper prekvapil pred rivrom vysokou stávkou resp. stávkou all in a vy ste zvažovali aká je pravdepodobnosť, že práve na river príde tá ona karta s ktorou vytvoríte nuts – teda najlepšiu možnú kombináciu z vašich kariet a kariet na stole. Zároveň ste však uvažovali, že zahodením kariet pred rivrom by vás stále priveľa, pretože v banku je už príliš veľké množstvo žetonov. A tak ste teda uvažovali ako ďalej postupovať fold/call. V nasledujúcich častiach si preto povieme niečo viac o pravdepodobnosti, tak aby sme vám uľahčili hru v takýchto horúcich momentoch.

Hrať poker dobre a s vysokým percentom výhier môžete vtedy, pokiaľ sa naučíte porozumieť vzťahu matematickou pravdepodobnosťou a peniazmi, ktoré môžete vyhrať pokiaľ budete mať aj trochu šťastia.

Tieto kalkulácie zahrňujú najskôr zrovnanie celkového počtu neznámych kariet a kariet, ktoré dotvoria vašu kombináciu a potom sa už urobí len jednoduché sčítanie a delenie.

Povedzme, že držíte v ruke KJ a po turne je na boardu A87Q. Máte šancu na flush, ale aj postupku. V prípade flush máte k dispozícii 9 outs v prípade postupky 3 outs (v podobe 101010). Avšak táto situácia nie je taká jednoduchá ako sa na prvý pohľad zdá. Všimnite si, že aj keď existuje 9 kariet do vytvorenia flush karty ako Q alebo 7 by mohli niektorému hráčovi poskytnúť full house, a to hlavne v situácii, keď protihráč vysoko raisuje je tu pravdepodobnosť, že drží dva páry. V prípade že by na stôl prišli karty ako K, J mohlo by to znamenať vytvorenie najvyššej postupky. Táto situácia z pohľadu hráča, ktorý na ruke drží KJ a stojí pred otázkou či dorovnať vysoký raise vzhľadom na výšku banku je pre každého aktívneho hráča pokru veľkou dilemou.

Keď máte 4 karty do flush na turnu existuje 46 neznámych kariet. Prečo 46? Pretože v balíčku je 52 kariet a vy poznáte hodnotu iba svojich dvoch kariet na ruke a 4 odkrytých na boardu. Zo 46 neznámych kariet je teda 9 kariet rovnakej farby, ktoré vám pomôžu vytvoriť flush. Tomu sa hovorí 9 outs.

K výpočtu pravdepodobnosti vytvorenia flush najskôr spočítate svoje outs zo všetkých neznámych kariet: 46 – 9 = 37. A teda zistíte, že 37 kariet nedokončí vašu flush. Takže teraz vydelíte číslo kariet, ktoré vám nepomôžu číslom outs: 37 / 9 = 4,1. Pravdepodobnosť je teda 9 ku 37, reps. 1 ku 4, že flush vytvoríte.

Tí skúsenejší hráčí teda vedia v takejto situácii usúdiť, či je vhodné dorovnať prípadný bet alebo nie. Pokiaľ je bank 4 násobne vyšší ako výška stávky je prípadný call na mieste. Napr. v hre s limitom 10 – 20 USD by muselo byť v banku min. 80 USD aby ste dorovnali, resp. by vaše prípadné dorovnanie vytvorilo onen spomínaný bank 80 USD.

Nepravdepodobné kombinácie

Medzi tzv. nepravdepodobné kombinácie patria napr. uzavretá postupka (inside straight draw) alebo pokiaľ by ste mali 2 pári a tušili by ste, že váš protihráč má flush, mali by ste rovnakú šancu. Pokiaľ sa nachádzate pred rivrom máte iba 4 outs. A to nie je veľa, pokiaľ zvážite, že ostáva 42 kariet, ktoré vám vôbec nepomôžu. To znamená, že vaša reálna šanca na dotvorenie vašej kombinácie je okolo 9%. Ak to chcete počuť v meradle pravdepodobnosti mám pre vás zlé správy. Pravdepodobnosť je totiž 1 ku 10,5, takže aby sa vám to oplatilo potrebovali by ste viac ako 10x väčší bank ako je výška jednej stávky. Uvediem príklad:

Vaše karty sú J9, karty na boardu sú A7K8 a je jasné, že vašou záchranou sú karty 10101010. Teda ak hráč stojí pred otázkou či dorovnať napr. 20 USD stávku odpoveď nájde vo výške banku, ktorý by v tomto prípade mal tvoriť sumu min. 200 USD a vtedy je call na mieste.

Související články

Vaše komentáře

Pravidla diskuze: »

10krizova zrovna zachranou byt nemusi :-) BTW co ten ilustracni obrazek – co maji goniometricke funkce spolecneho s pravdepodobnosti? :-))

LHopper - 06.02.2008 13:40

Tak clanek nejni spatnej,ale neprichazi s nicim novym…podle me je teda zbytecnej…!?:-/

thierry - 06.02.2008 13:48

Ďakujem Lukášovi za veľmi dobrý článok, lebo prvýkrát počujem o podobných výpočtoch. Dúfam, že keď sa to naučím požívať tak mi aj pomôžu. Článok je veľmi zaujímavý. Tak dotoho Lukáš, dúfam, že čoskoro pribudne od teba další podobne vydarený článok, budem držať palce.

Ben19 - 06.02.2008 14:34

myslim si, že članok je fakt dobrý. S úvahami autora sa stotožňujem. Dufam že si ho prečita čo najviac hračov a v buducnosti sa mi už nestane, že môj pomerne vysoky raise pred flopom s AK niekto dorovna s K3 a na rivri mu pride 3. Už sa tešim na dalši diel tohoto članku a GL všetkym :)

bystrica131 - 06.02.2008 14:36

omg ..bystrica131 ty jsi teprve na zacatku :-). Nesmíš ho pustit do riveru :-). Hraj piškvorky

Biglama - 06.02.2008 17:11

a tkaa drobnost k poslednemu prispevku..ale ani s 10-tkou nebudem mat nuts…co ked super drzi JQ clubs???...

wizdoo - 06.02.2008 17:13

To bystrica131: No, já jsem zase naopak velmi velmi rád, pokud je u stolu někdo, kdo mi dorovná vysoký poreflop raise s K3… Jen víc takových… :)

karlos140 - 06.02.2008 18:06

Nemusia byt ani clubs.

hulmazas2 - 06.02.2008 18:09

Je jasné že ak by mal súper QJ v poslednom prípade by aj vyhral. V tejto situácii ide skôr o to koľko máme outs, ktoré by nám pomohli poraziť karty ako sú napr.: AA,KK,AK,prípadne inú trojicu s ktorou by súper RAISOVAL. Teda v tejto situácii sa predpokladá, že súper nebude hrať príliš agresivne s QJ, ale keď tak s niečim ako AK. V pokri je však možné všetko :)

Lukáš Jakúbek, externí redaktor Poker24.cz - 06.02.2008 18:48

to thierry: nic novyho to je fakt, ale asi ne pro vsechny. takze zbytecnej asi neni:)

jedno - 07.02.2008 00:51

Clanek je velmi pekne napsany, srozumitelnym stylem a musim rict ze me opravdu prijemne prekvapil (puvodne sem cekal pouze soupis vzorecku, nad ktery by clovek musel premyslet, ale toto bylo srozumitelne, podane lidovou formou a hlavne ty priklady z toho ucinili clanek, kterej stacilo precist a do halvy to lezlo samo :-) Autora chvalim a preji mnoho uspechu v buouci redaktorske cinnosti.

dale bych mel jeste 1 dotaz …
1. Jsem na pochybach ohledne vyrazu FLUSH … v pokeru jsem zacatecnik, a tak obcas nrazim na problem, tak omluvte “stupidni” dotaz. Od pocatku co sem zacal hrat poker sem tento vyraz vyslovoval jako “flaš” ... na pochyby me minuly tyden privedl server bwin, ktery nazyva tuto kombinace jako “fleš” ... a korunu vsemu nasadil dnesni porad na CT4, kde probíhala “Ceska poker tour”, kde vysvetlovali ruzne kombinace a opet sem zaslechl “fleš” ... Z anglictinarskeho hlediska by se mel vyraz vyslovovat jako “flaš”, avsak je jasne, ze to spise svadi k tomu vyslovovat “fleš” ... muze mi nekdo tedy osvetlit problematiku? Ja osobne to momentalne vidim tak, ze cesi si to upravili do sve podoby (fleš) ... ale oficial je to “flaš” ... (ono i kdyz sem dneska na CT4 slysel vyslovit TURN formou presne cesky tak jak je to napsany .. proste “tUrn” tak me to ocela placlo pres usi …)

P.S.: Jinak musim rict ze projekt Ceska poker tour je velmi zajimavy … Clovek porad sleduje na videich profesionali z celeho sveta na kanalech jako je “Poker channel” atd, kde se hraje opravdu o “tvrdy” prachy … a pak videt projekt jako tohle je velmi zajimave srovnani. Uz to nebyli kamenne tvare jako Phil Ivey atd. Byli zde slyset vykriky radosti a proste me to prislo celkove “lidovejsi” ... tim tomu nechci nejako ubirat na kvalite, ale bylo to trosku jiny no ;) Mozna me teda trosku zamrzelo, ze kdyz vypadl hrac Němec, že to byl mozna az moc agresivni odchod. Chapu ze byl rozrusen protoe prohral souperi prislo na River Ace (byl to souboj 77 a AQ), ale i tak nemusel tu tasku tak rychle vzit a hned vypadnout, pricemz to sice nebylo slyset, ale objevili se tam i nejake poznamky urcite (nejake podani ruky bych cekal atd …)

Milda - 07.02.2008 01:44

to Milda: flaš vs. fleš. podle me je to ceska zkomolenina. flush se vyslovuje flaš. viz vyslovnost flush http://slovniky.centrum.cz/wav/A/A18552.WAV

ewzen - 07.02.2008 07:59

RE :Milda, taky souhlasim s vyslovností flaš, ale verzi fleš slýchávám častěji, přecejenom to pro čechy zní lépe. Českou pokerovou tour taky sleduju a máš pravdu že je to uplně něco jineho, a stím Němcem máš taky pravdu jeho odchod byl velice nevkusný až arogantní,(tu šálu si mohl taky nechat v šatne :) ) ale image je zase o něčem jinem to nechci rozebírat. Každopádne se těším na další díl. BTW : největší LoL bylo když Michal Kavalčik dorovnal na rivru s A6 Filipa Gruse. Kdo to neviděl a měl by zájem tady je odkaz »

BysTri - 07.02.2008 09:53

Flush se má vyslovovat Fleš, ale ne čisté e.Něco mezi A a E.Tak jak Eddie Murphy není Márfy, ale Mérfy.

algec1 - 07.02.2008 11:35

To Milda: souhlasím s tou kvalitou českých hráčů.Někdy se až podivuji, avšak tak už to je a jediný turnaj, kde uvidíme hrát elitní český hráče je EPT Prague.Bohužel to je u nás s pokerem jako ve fotbalu, lepší jdou hrát do ciziny, jelikož si vydělají několikrát víc( pokud zkončí in-money).

chylda - 07.02.2008 13:41

No clenek je ok, jsem zvedav jestli probere i dalsi hry stud, omaha, draw? Mimochodem nebylo by spatne zminit se o pravidlu 4 a 2, ktere se da pomerne slusne pouzit pro vypocer pravdepodobnosti kdyz neni na rozhodnuti dost casu (jako u nakych turbo stolu na on-line kde je na rozmysleni jen 10 sekund).

Emmperor - 07.02.2008 13:49

Milda: I u nas kdyz hrajeme rikame “fleš” je to prostě česká zkomolenina, spravne to je jak “flaš” presne tak jak je to v tom odkaze od ewzena.

Andrew - 07.02.2008 13:49

Fleš je prostě fleš, s tím nic nenaděláš – je to analogické, jako když ti naši i ti nejmladší fotbaloví burani používají MANČAFT.

JollyAK47 - 07.02.2008 16:30

algec1: nemas pravdu
aby se to vyslovovalo ‘FLAEŠ’ muselo by se to psat Flash
aby to bylo ciste E…muselo by to byt FLESH
v tomto pripade se U vyslovuje jako ciste A…stejne jako run, fun, gun…cili spravne anglicky to je ‘FLAŠ’ ale Češi si to hold pocestili na Fleš ;)

Byrty - 07.02.2008 18:28

Byrty: nejsou to jenom Češi, co si HOLd něco upravujou do svého jazyka – ostatně tohle bylo upraveno,v době, kdy byla většina z nás ještě na houbách a nakonec vůbec není jisté, zda je to ze slova flush.Jinak výslovnost si každý může pustit na stránce http://itcansay.com/?word=flush&search=Search. A nakonec slova – POKER A KASINO TAKÉ U NÁS NIKDO NEVYSLOVUJE ANGLICKY A NAVÍC TO JEŠTĚ LIDI BLBĚ často PÍŠOU – kasíno a pokr. Takže nevím, co tady řešíte…

JollyAK47 - 08.02.2008 04:07

Chvalim, pekny clanek, napsany velice srozumitelne a myslim ze spousta mene zkusenych hracu si z nej odnese mnohe uzitecne informace.Jako tvoje prvotinka je to velice povedene, ted jdu juknout na druhou cast;-)

CorteZ - 08.02.2008 08:55

“RE”Emmperor – 07.02.2008 14:49
Celkom zaujamvá myšlienka napísať o pravdepodobnosti outs v hrách OMAHA či seven-card stud. Možno v najbližšom čase sa objaví aj niečo takéhoto typu.
Zatial GL všetkým

Lukáš Jakúbek, externí redaktor Poker24.cz - 08.02.2008 12:26

hráči ktorých niekedy vyradili luckerske Biglamy vedia ako som to myslel…

bystrica131 - 08.02.2008 12:36

jj bystrica131 mne o tom nemusíš hovoriť , kůli takým je poker nie len o kvalite…

Lukáš Jakúbek, externí redaktor Poker24.cz - 10.02.2008 13:18

K te vyslovnosti: Treba takove sluvko “blur” se cte “bler” ne? Stavbou se docela podoba slovu “flush”....

dejw - 20.02.2008 12:09

Flash je proste slovo ktore ludia poznaju a preto si to privlastnili aj pri pokri. Flash pocujete v pesnicke, kazdy vie ze to je aj blesk atd.. Keby nam bola vlastna anglictina, chapali by sme aj vyznamy slov a teda nikto by si nemylil Flush a Flash. Ked si uvedomite ze tie vyrazy maju aj nejaky vyznam a suvislost s kartami (tak ako kazdy vie co je to full house), tak vam bude aj jasne ze Flash nema s pokrom nic spolocne:)

citron - 09.03.2008 13:09

No ty s Blurom si to uplne zabil. Blur sa cita bler mozno v japonsku.

citron - 09.03.2008 13:13

Mno hlavne anglictina ma asi 1153 pravidel a k tomu asi 198 vyjimek. napr. poor [pu:] vs. door [do:] a to nemluvime o dialektech ^^ proste mame svuj analog “fleš” a nikdo s tim uz nic nenadela :-D

Karlos123 - 13.04.2008 12:26

Dejw: neda mi to a jako lingvista se zapojim… blur a flush je naprosto odlisny kvuli r a sh (š) na za samohlaskou, spis si to prirovnej ke slovu blush a vidis, ze je to opravdu flaš. Pokud samozrejme nebereme v potaz urcity uchylny nareci, kde se to vyslovuje jako fluš (mel sem kdysi ucitele rodilaka, ktery vyslovoval LUCK jako “luk”... jak rikam, uchylne)

Sinister - 07.09.2008 18:21

sewa…
newedel by mi niekto poradiť so žetónmi??? neviem ktoré su ktoré... mam červené, biele, modré, čierne a zelené...
Červené – 150 kusov
Biele – 150x
Modré – 100x
Čierne – 50x
Zelené – 50x

všade som to hladal na nete ale nejak asi nemam šťastie… ak by sa niekto našiel kto by to vedel tak by mi mohol napísať email ::: 534594xxx@azet.sk

Vopred ĎAKUJEM

AGGRO - 11.09.2008 22:25

Červené – 25
Biele – 100
Modré – 50
Čierne – 500
Zelené – 1200

m4t3sk0 - 02.03.2009 23:40

‘poker, jek hrat a vyhrat.’(lou krieger), str. 161
len poukazujem na velmi podobny text

_ptaah_ - 21.07.2009 19:57

To mas celkem jedno jake hodnoty si urcis ne? podle blindove struktury, podle toho kolik mas kterych zetonu,.. nejklasictesi rozdeleni barev je:
zelena 25
cervena 50
cerna 100
fialova 500
zluta 1000

DF - 14.12.2009 17:15

článek zajímavý, ale výpočet pravděpodobnosti je špatně :-X Pravděpodobnost se počítá z celýho výběrovýho celku, takže to máš mít 9/46… což je 19%

statistik - 16.05.2010 18:26

-> statistik: Výpočty jsou správně, je možné to počítat oběma způsoby. Způsob, jakým jsi to napsal ty (outs/celek = 9/46), vyjádří hned procenta (19 ). Ten druhý ((celek-outs)/outs = (46-9)/9) vyjádří poměr, v tomto případě cca 4:1, což je rovno 80 pravděpodobnosti, že záchrana nepřijde, resp. 1:4 (20 %), že přijde (přesně je to 1:4,1 = 19 %). Je pravda, že první způsob je o něco jednodušší (v omezeném čase podle mě výhoda), ale jinak je to spíš věcí vkusu, jestli má člověk radši poměr nebo procenta.

StaphMan - 24.05.2010 21:42

A co takhle nějaký rady ohledně počítání karet a tím i možného minimalizovámí nezdaru? Při pokeru se přeci karty nemíchají ale pouze podsouvají poid stávající balík. chtělo by to nějaké schémátko abych třeba po dvaceti kolech už tušil. jinak článek dobrej

Martin - 07.08.2010 23:06

to Martin: omyl, karty se v pokeru míchají

Redakce Poker24.cz - 11.08.2010 11:57
Jméno Zapamatovat
Zpráva
před odesláním ZAŠKRTNĚTE! (slouží k odfiltrování spamu)

Online herna Sportingbet.cz - Screenshot

Stáhnout aplikaci

Vybrané akce a turnaje
POKERLIGA.CZ €100
POKERLIGA.CZ €200
Freeroll o 100 EUR
€1.000 Guaranteed
€75.000 Guaranteed
€3.000 Guaranteed